Polski rynek handlu detalicznego jest jedyny w swoim rodzaju. W Europie trudno znaleźć taki drugi, który rozwija się tak szybko, a jednocześnie jest tak rozdrobniony. Mimo konkurencji i postępującej konsolidacji, mniejsze punkty handlowe, które się utrzymały, radzą sobie nie najgorzej, a ich właściciele są coraz lepiej przygotowani do rynkowych wyzwań.
W poprzednich latach, wraz z poprawą sytuacji finansowej konsumentów rosła konsumpcja. Do tego doszła zmiana zwyczajów zakupowych – stopniowa rezygnacja z dużych zakupów w placówkach wielkopowierzchniowych na rzecz szybkich zakupów blisko domu.
W ciągu dwóch lat przed pandemią (2018–2019) segment małych sklepów notował wzrosty o ponad 6 proc. rocznie, pomimo jeszcze szybszego rozwoju dyskontów i zarazem przy spadku znaczenia hipermarketów i supermarketów.
Pandemia i ograniczenia w handlu w II kwartale br. Spowodowały, wg danych GUS, spadek sprzedaży w całej branży o 10,7 proc. rok do roku, ale trend ten powoli się odwraca i już w czerwcu br. sprzedaż wzrosła o 5 proc. rok do roku, choć jest niższa o 3 proc. od poziomu z początku roku.
Na tym tle całkiem dobrze radzą sobie niewielkie sklepy tradycyjne, które wg danych z M/platform – cyfrowej platformy dla handlu tradycyjnego – w lipcu i sierpniu br. zwiększyły obroty o 10,1 proc. rok do roku, a w porównaniu z okresem przed pandemią utrzymują obroty wyższe o 22,7 proc.
Klienci chętnie wybierają małe sklepy blisko domu lub pracy. Z kolei tradycyjne placówki ze sprzedażą zza lady stopniowo przeobrażają się w bardziej nowoczesne sklepy typu convenience. Format ten opiera się na różnorodności asortymentu dopasowanego do konkretnej lokalizacji i jest w tym przypadku łączony z tradycyjnymi wartościami, jak umiejętność elastycznego podejścia do oferty produktowej, możliwość zamawiania danego produktu na życzenie klienta i miła obsługa, która na dodatek chętnie służy pomocą i doradztwem.
Małe sklepy osiedlowe były i nadal są liczącym się partnerem do współpracy dla producentów produktów szybko zbywalnych. Dobra znajomość specyfiki rozdrobnionego, lokalnego rynku powoduje, że właściciele takich punktów mogą prowadzić efektywną sprzedaż. Detalista jest w stanie precyzyjnie wybierać rodzaj i zakres promocji dopasowanych do oczekiwań lokalnych konsumentów, a producent ma możliwość wspierania sprzedaży na precyzyjnie wybranej grupie klientów oraz oferowania konkretnych produktów i warunków promocji wyłącznie w danej lokalizacji.