Targi „Orzeł Dystrybucji FMCG”, których ubiegłoroczna druga edycja w dniu 25 listopada zgromadziła na Stadionie PGE Narodowym w Warszawie blisko stu wystawców – głównie produktów spożywczych – zostały przygotowane z myślą o detalistach i hurtownikach. Organizatorem targów jest popularny magazyn branżowy „Życie Handlowe”.
Praska Giełda Spożywcza, jako partner targów „Orzeł Dystrybucji FMCG”, zorganizowała podczas ich trwania – wspólnie z redakcją „Życia Handlowego” – mający już swoją tradycję konkurs o statuetki „Polski Smak”.
Do ubiegłorocznej edycji zainicjowanego przez Praską Giełdę Spożywczą konkursu zgłoszono 27 produktów.
Nagrody przyznało jury w składzie:
Russak Grzegorz – przewodniczący jury, znany popularyzator polskiego dziedzictwa kulinarnego,
Czernek Andrzej – wiceprezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”,
Korgowd Monika – prezes zarządu spółki Polskie Smaki,
Dąbrowski Janusz – dyrektor Praskiej Giełdy Spożywczej.
W gronie wyłonionych przez jury laureatów konkursu znalazło się siedem firm.
Statuetki „Polski Smak 2016” otrzymały:
– SEMCO za olej rydzowy,
– OCTIM Wytwórnia Octu i Musztardy za ocet jabłkowy,
– DOTI MANUFAKTURA za białą saszetkę Doti wypełnioną aromatycznymi wiśniami w czekoladzie.
Z kolei wyróżnienia w konkursie przypadły w udziale firmom:
– OSM MIĘDZYBÓRZ za Osełkę Międzyborską oraz za Klinek Międzyborski,
– WARWIN S.A. za Dobry Cydr
– PPHU ANNA za Wałkowany swojski makaron
– OGRÓDEK DZIADUNIA Czesław Ślusarczyk za musztardę chrzanową z miodem.
Przy ocenie produktów pretendujących do statuetki „Polski Smak” brane były pod uwagę kryteria: wierność tradycyjnym recepturom, wykorzystanie do produkcji naturalnych polskich surowców, atrakcyjność opakowania i nawiązanie do tradycyjnego wzornictwa oraz atrakcyjność produktu w kategoriach handlowych.
Statuetka „Polski Smak” jest przyznawana corocznie od 2012 roku, zazwyczaj podczas kolejnych edycji Wystawy Produktów Tradycyjnych i Ekologicznych Polskie Smaki, która odbywa się na Praskiej Giełdzie Spożywczej w Ząbkach.
Produkty, które uzyskały statuetkę „Polski Smak”, na mocy porozumienia z Fundacją Polskiego Godła Promocyjnego, otrzymują automatycznie nominację w prestiżowym konkursie o uzyskanie godła „Teraz Polska” i mogą być przedstawione Kapitule Konkursu „Teraz Polska”.