Świeżość jest podstawowym kryterium przy wyborze warzyw i owoców, na co wskazuje 80 proc. kupujących. Kolejnym czynnikiem, ważnym dla 53 proc. konsumentów jest cena. Istotnym kryterium zakupu jest także polskie pochodzenie tych produktów – wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności”, przygotowanego przez Bank BGŻ BNP Paribas we współpracy z firmą badawczą GfK. W przekroju ostatnich kilkunastu lat, przy stosunkowo stabilnym poziomie konsumpcji warzyw – zmianie uległa struktura ich spożycia. Zaznaczył się głównie spadek spożycia warzyw tak zwanych tradycyjnych. Z badań wynika np., że wielkość zakupów np. kapusty białej w gospodarstwach domowych w latach 2011–2014 zmniejszała się w tempie 2,8 proc. rocznie. W ostatnich dwóch dekadach zaznaczał się systematyczny spadek sprzedaży ziemniaków. Według danych GUS, ich roczne spożycie na osobę od 1999 do 2014 roku zmniejszyło się o 49,5 proc. – do 47,04 kg. Dynamika spadku wyhamowała w ostatnich latach, niemniej wciąż jest wysoka. Spadek jest w dużej mierze spowodowany wzrostem spożycia przetworów ziemniaczanych (frytki), a także produktów uznawanych przez konsumentów za substytuty ziemniaków, jak np. makaron. Spadek popytu na ziemniaki i zastępowanie ich dobrami określanymi jako wyższego rzędu było możliwe dzięki realnemu wzrostowi dochodów gospodarstw domowych. Dość stabilny poziom konsumpcji, jeśli chodzi o ostatnią dekadę, zauważany jest w przypadku warzyw szklarniowych, m.in. pomidorów. Pozytywną tendencją jest w segmencie szklarniowym wzrost spożycia warzyw krajowych, przy spadku spożycia importowanych. Coraz większe jest spożycie pomidorów tzw. malinowych, śliwkowych czy koktajlowych. Konsumpcja jabłek w ostatnim 10-leciu wyraźnie się zmniejszała. Średnioroczne spożycie w latach 2004–2014 spadło o 33 proc. – do poziomu 14,04 kg na osobę. Jako przyczynę tego stanu wskazuje się wzrost popularności owoców importowanych. Od 2012 r. obserwowany jest wzrost konsumpcji owoców importowanych z innych stref klimatycznych. W najszybszym tempie wzrastała sprzedaż bananów i owoców południowych, poza cytrusami. W przypadku tradycyjnych cytrusów (pomarańcz, cytryn) krajowy rynek wykazuje wysoki poziom nasycenia, a przestrzeń do zwiększania konsumpcji jest mniejsza niż w przypadku owoców bardziej dla Polaków egzotycznych. Zmienia się forma, w jakiej warzywa są kupowane. Spadek zakupów dotyczy warzyw oferowanych w sposób tradycyjny (luzem, na wagę), jak marchew czy cebula. Zauważalny jest natomiast wzrost sprzedaży warzyw konfekcjonowanych, pakowanych (mytych, na tackach). W strukturze spożycia zyskują na znaczeniu pieczarki, których popularność w Polsce wciąż jest niewielka w porównaniu z innymi krajami UE.
Ostatnio dodane
-
Rodzaje i klasyfikacja magazynów...
2024-09-06 -
Nowa hala na Praskiej Giełdzie...
2024-05-29