Blisko 87 proc. Polaków sięga po kawę każdego dnia – wynika z badania agencji Kantar. Amatorzy kawy w Polsce wypijają jej średnio 2,4 filiżanki dziennie: najczęściej, bo 31 proc. pije dwie filiżanki, 30 proc. – jedną, a 22 proc. – trzy.
Blisko 37 proc. badanych Polaków jest wiernych klasycznej czarnej kawie, ale większość (54 proc.) dodaje do niej mleko (77 proc.) lub jego roślinną alternatywę. Co piąty konsument (19 proc.) decyduje się na wegańską alternatywę mleka (napój owsiany, migdałowy, sojowy, kokosowy).
Ponad 50 proc. Polaków stosuje tradycyjne metody parzenia kawy, ale zwiększa się udział w tej czynności automatycznych ekspresów (czwarte miejsce w Europie w zakupie tych urządzeń). Blisko 44 proc. Polaków mieli ziarna przed przygotowaniem kawy – włączając w to mielenie z użyciem ekspresu.
Większość kawoszy preferuje Arabikę, ale nie brakuje amatorów Robusty. Ta pierwsza jest łagodna, aromatyczna i delikatnie kwasowa w smaku, ta druga zaś – ostrzejsza, z nutą goryczy i ziemistym posmakiem. Dostarcza za to większej dawki energii, bo zawiera 2–3 razy więcej kofeiny. Powoli odchodzi się od kaw rozpuszczalnych na rzecz wariantów mielonych.
Wartość rynku kawy w Polsce jest wyceniana na 7 mld zł rocznie – co przypada zarówno na kawę pitą w gastronomii czy w pracy (ok. 3 mld), jak i pitą w domu (ok. 4 mld). Statystyczny Polak kupuje około cztery kilogramy kawy rocznie (11 miejsce w świecie; 95 mln litrów napoju).Prym w Europie i na świecie wiodą Finowie i Norwegowie, którzy kupują rocznie ponad 10 kg kawy na mieszkańca (co najmniej 4 filiżanki dziennie).
Według Business Development Manager CMR najszerzej dostępny jest segment kawy mielonej. Znajdziemy je w 10 sklepach spożywczych na 10. Kawy rozpuszczalne znajdują się w ok. 9/10 sklepów. Miksy kawowe są w ok. 8/10 sklepów. Cappuccino i kawę zbożową możemy znaleźć na półkach ok. 7/10 sklepów. Zdecydowanie mniej dostępna jest kawa ziarnista – jedynie w czterech sklepach na 10 – mimo że podwoiła się jej dystrybucja w ciągu ostatnich lat.
Polska jest największym importerem zielonej kawy w Europie Środkowo-Wschodniej (200 tys. ton w 2023 r.) i dziewiątym co do wielkości importu w Europie. Dysponując pokaźnym sektorem palenia kawy, Polska również reeksportuje kawę (71 tys. ton i piąte miejsce w Europie) głównie do krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Liczba kawiarni w Polsce wynosi około 10 tysięcy. W Polsce działa też około 300 kawiarni specialty, oferujących kawę paloną na miejscu lub z lokalnych palarni. Większość z nich otworzyła się po 2021 roku.
Na Praskiej Giełdzie Spożywczej dystrybucją kawy zajmują się hurtownie ogólnospożywcze, a także hurtownie wyspecjalizowanie w jej sprzedaży krajowym detalistom – w tym także w sprowadzaniu jej z zagranicy. Do tych drugich należą: MyCoffee i Nowiko.
Chętnie poznamy Twoją opinię. Tutaj
Aktualne notowania cen. Tutaj