Hurt
Żywność i napoje bezalkoholowe w 2023 roku stanowiły w ujęciu wartościowym 12,7 proc. ogólnej sprzedaży hurtowej w Polsce. Dawało to kwotę ponad 253 miliardów złotych – jak podaje Główny Urząd Statystyczny.
Wyszacowana wartość całkowitej sprzedaży hurtowej w 2023 roku w przedsiębiorstwach handlowych (w cenach bieżą¬cych) wyniosła 1998,9 mld zł i była o 15,4 proc. niższa niż przed rokiem.
Analizując wyodrębnione grupy towarów (tj. żywność i napoje bezalkoholowe, napoje alkoholowe oraz towary nieżywnościowe), spadek sprzedaży hurtowej zaobserwowano we wszystkich tych grupach. W stosunku do roku 2022 wartość towarów nieżywnościowych zmniejszyła się o 16,6 proc., napojów alkoholowych o 11,7 proc., a w najmniejszym zakresie spadek dotknął sprzedaż żywności i napojów bezalkoholowych – o 7,4 procent.
W strukturze sprzedaży udział żywności i napojów bezalkoholowych wzrósł o 1,1 proc., napojów alko¬holowych o 0,1 proc., natomiast udział towarów nieżywnościowych zmalał o 1,2 procent.
Sprzedaż hurtowa realizowana przez przedsiębiorstwa z liczbą pracujących 50 osób i więcej stanowiła 51,8 proc. i była aż o 8,0 proc. wyższa w porównaniu z rokiem poprzednim – co świadczy o procesie koncentracji aktywów u właścicieli firm hurtowych.
Targowiska
W 2023 roku w krajowej ewidencji prowadzonej przez gminne jednostki samorządowe zarejestrowanych było 2560 stałych targowisk (w tym 2328 targowisk z przewagą sprzedaży drobnodetalicznej).
Ogólna liczba targowisk stałych w porównaniu z rokiem poprzednim była wyższa o 414 miejsc wyznaczonych do prowadzenia handlu. Najwięcej targowisk przybyło w województwie małopolskim – 70 i wielkopolskim – 46 obiektów. W porównaniu z rokiem poprzednim ogólna powierzchnia targowisk stałych zwiększyła się o 2,9 procent. To dobry prognostyk dla tej formy handlu, ponieważ przez szereg lat liczba tych obiektów stale się zmniejszała.
Największy wzrost powierzchni targowiskowej miał miejsce w województwach: małopolskim (o 85 tys. m2), kujawsko-pomorskim (o 81 tys. m2), podkarpackim (o 57 tys. m2) i wielkopolskim (o 47 tys. m2).
Na obszarze targowisk stałych dokonywano transakcji w około 85 tys. stałych punktach sprzedaży drobnodetalicznej (których jest o niewiele mniej niż osobnych sklepów spożywczych), wśród których 43 tys. działało codziennie. Uzupełnieniem stałej sieci targowiskowej były targowiska sezonowe, których liczba w 2023 roku zwiększyła się o 914 obiektów.
Najwięcej targowisk odnotowano w województwie mazowieckim (338). Powyżej 200 targowisk jest jeszcze w województwach: wielkopolskim, łódzkim, lubelskim, śląskim i małopolskim. Najmniej targowisk (poniżej 100) jest – co charakterystyczne – na terenach odzyskanych po II wojnie światowej (województwa: pomorskie, zachodniopomorskie, warmińsko-mazurskie, lubuskie i opolskie).
Średniej wielkości targowisko w Polsce ma powierzchnię 5407 metrów kwadratowych. Największe powierzchniowo targowiska (od około 7 tys. m2 do około 9 tys. m2) znajdują się w województwach: mazowieckim, świętokrzyskim i podlaskim. Najmniejsze targowiska (poniżej 4 tys. m2) znajdują się w województwach: pomorskim, zachodniopomorskim i opolskim.
Chętnie poznamy Twoją opinię. Tutaj
Aktualne notowania cen. Tutaj