Liczba wszystkich sklepów detalicznych w Polsce wynosi 327 tysięcy – jak wyliczył GUS według stanu na koniec 2023 roku. Na jeden sklep przypada statystycznie 116 konsumentów. Łączna powierzchnia sprzedażowa tych miejsc to ponad 39 milionów metrów kwadratowych – czyli na statystycznego klienta przypada w nich więcej niż jeden metr.
Wzrost powierzchni sprzedażowej – w porównaniu z rokiem 2022 – miał miejsce w sklepach o powierzchni ponad 100 m2, w tym szczególnie w przedziale od 500 do 1000 m2. W tym samym przedziale powierzchni odnotowano zresztą najwyższy wzrost liczby nowych sklepów – o ponad sześć procent w skali roku. O ponad dwa procent wzrosła też powierzchnia w sklepach mających ponad tysiąc metrów kwadratowych.
Spadek powierzchni sprzedażowej o blisko trzy procent odnotowano natomiast w sklepach poniżej 100 metrów kwadratowych. Niemniej jednak powierzchnia sprzedażowa w sklepach do 100 metrów kwadratowych na koniec ubiegłego roku stanowiła aż 35,9 proc. całej powierzchni sprzedaży detalicznej w kraju. Wobec danych z 2015 roku zmniejszyła się ona o niespełna osiem procent. Mimo to jest ona i tak największa przy uwzględnieniu podziału powierzchni na cztery kategorie (tj.: poniżej 100 m2, od 100 m2 do 400 m2, od 400 m2 do 1000 m2, powyżej 1000 m2).
W ogólnej liczbie 327 tys. stałych miejsc sprzedaży detalicznej, placówki o specjalizacji ogólnospożywczej stanowią 22,2 procent. W porównaniu z rokiem poprzednim (2022) odnotowano wzrost ich liczby o około tysiąc obiektów (o 1,4 proc). Sklepów ogólnospożywczych jest liczbowo 72,6 tysięcy. Pozostała „spożywka” to sklepy specjalistyczne. Placówek owocowo-warzywnych jest 4,8 tys. (5,4 tys. w 2022 r.), mięsnych – 7,3 tys. (8,3 tys. w 2022 r.), piekarniczo-ciastkarskich – 7,7 tys. (tyle samo w 2022 r.), monopolowych – 3,2 tys. (3,7 tys. w 2022 r.) i rybnych – 0,8 tys. (0,9 tys. w 2022 r.).
Wymienionych 327 tys. sklepów prowadzonych było przez niespełna 259 tys. przedsiębiorstw. Według liczby posiadanych sklepów najwyższy spadek odnotowano w liczbie przedsiębiorstw prowadzących do dwóch sklepów – o 1,7 tys. (o 0,7 proc.), wobec spadku liczby tych przedsiębiorstw o 4,7 tys. w roku 2022. W pozostałych grupach przedsiębiorstw nie odnotowano znaczących zmian w liczbie podmiotów gospodarczych względem roku ubiegłego.
Udział przedsiębiorstw prowadzących do dwóch sklepów w 2023 r. wyniósł 98 proc. wszystkich właścicieli sklepów.
W grupie przedsiębiorstw, w których liczba pracujących wynosi powyżej dziewięciu osób – liczba sklepów należących do podmiotów z kapitałem zagranicznym w 2023 r. (18 512 placówek) była niższa o 2,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, zaś powierzchnia sprzedażowa tych sklepów też nieznacznie się zmniejszyła.
Średnia ogólna powierzchnia sklepów przedsiębiorstw zagranicznych wyniosła 704,2 m2, a sklepów przedsiębiorstw własności prywatnej krajowej – 230,7 m2. Udział powierzchni sklepów z kapitałem zagranicznym w powierzchni sklepów ogółem w Polsce wyniósł 33,3 proc. i zmniejszył się o 0,5 proc. w porównaniu z rokiem 2022.
Chętnie poznamy Twoją opinię. Tutaj
Aktualne notowania cen. Tutaj