Według badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej – produkty ekologiczne, w podziale na płeć, kupują przede wszystkim kobiety. Stanowią one 83 proc. klientów tej żywności.
W podziale na kategorie wiekowe, nabywcami tej żywności są przede wszystkim osoby młode, między 25 a 34 rokiem życia. Blisko 43 proc. z nich robi zakupy produktów eko przynajmniej raz w miesiącu.
Mając na uwadze wykształcenie, około 84 proc. nabywców produktów ekologicznych stanowią osoby z wykształceniem wyższym.
Ze względu na zasobność portfela, 86 proc. konsumentów żywności ekologicznej zarabia powyżej siedmiu tysięcy złotych miesięcznie.
Z uwagi na preferowaną dietę, przewagę wśród nabywających żywność ekologiczną mają osoby skłaniające się ku diecie wegetariańskiej lub wegetarianie.
Jeśli chodzi o lokalizację klientów, to 83 proc. z nich zamieszkuje duże miasta powyżej 500 tysięcy ludności.
Najczęściej kupowanymi produktami ekologicznymi są warzywa i owoce, następnie nabiał, w dalszej kolejności przetwory z warzyw i owoców oraz napoje i soki. Z produktów ekologicznych respondenci oczekują większej dostępności słodyczy i przekąsek, następnie mięsa i ryb, a także produktów zbożowych.
Zdecydowanie największą barierą zakupu żywności ekologicznej jest w ocenie 72 proc. respondentów zbyt wysoka cena tych produktów. Jednak według ekspertów różnica między cenami żywności ekologicznej i konwencjonalnej obecnie maleje.
Blisko 28 proc. respondentów nie wykazuje żadnego zainteresowania produktami ekologicznymi. Z kolei 16 proc. respondentów nie dostrzega różnicy między produktami ekologicznymi i konwencjonalnymi. Dalsze 11 proc. podkreśla, że żywność ekologiczna ma gorszy smak, a dziewięć procent wręcz nie ma do takiej żywności zaufania. Tylko osiem procent respondentów zwraca uwagę na słabą dostępność tych produktów w miejscach sprzedaży.
Jedynie 13 proc. nabywców żywności ekologicznej zawsze sprawdza, czy jest ona rzeczywiście certyfikowana – to znaczy oznaczona unijnym symbolem Euroliścia.
Warto zauważyć, że prognozy dla rynku żywności ekologicznej nie są zbyt optymistyczne ze względu na inflację. Wiele marek dystrybucyjnych, na przykład we Francji, ogranicza swoją obecność na rynku tych artykułów, ponieważ konsumenci zwracają się w czasach drożyzny w stronę tańszych produktów.
Chętnie poznamy Twoją opinię. Tutaj
Aktualne notowania cen. Tutaj