Jak wynika z tegorocznego badania szwedzkiej firmy Daymaker, która od lat ocenia poziom obsługi klienta w handlu detalicznym na terenie całej Europy – Polska zajęła bezdyskusyjnie pierwsze miejsce. Okazuje się, wbrew licznym malkontentom, że w polskich sklepach jest aktualnie najlepsza obsługa w Europie.
Firma oceniła poziom obsługi klienta w handlu detalicznym w dziesięciu krajach Europy: Polsce, Szwecji, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Anglii, Danii, Włoszech i Norwegii. Badanie, prowadzone metodą tajemniczego klienta (mystery shopping), służyło do oceny poziomu obsługi klienta na wszystkich etapach dokonywania zakupów w poszczególnych sklepach i krajach.
Ocena obsługi w sklepach w Polsce powstała na podstawie badania 655 placówek handlowych. Łącznie przebadano 19 branż sprzedażowych. W trakcie badania obserwatorzy sprawdzali m.in. takie obszary obsługi klienta jak pierwsze wrażenie, zbadanie potrzeb klienta, wiedza o produkcie, otoczenie, kasa i sprzedaż.
Ogółem Polska uzyskała 72% ocen pozytywnych. Drugie w rankingu Włochy uzyskały 67%, a trzecia Szwecja 65%. Najgorzej wypadła Dania z 53%, Hiszpania z 54 % oraz Niemcy z 58% ocen pozytywnych.
Szczególnie dobrze nasi sprzedawcy wypadli w takich obszarach obsługi klienta, jak pytanie klienta o preferencje i wskazanie mu konkretnej propozycji produktu (po 88%), dobra znajomość produktu (89%) czy przyjazna obsługa (92%). Nieco gorzej wypadli w kategorii sprzedaż dodatkowa (41%) oraz podjęcie decyzji o zakupie (46%).
Ciekawe są wyniki z podziałem na miasta. Okazuje się, że najlepiej w Polsce obsługiwani są klienci w Kielcach (91%), Olsztynie (84%), Gorzowie Wielkopolskim (82%) oraz w Opolu (80%). Relatywnie najgorzej muszą się czuć w sklepach mieszkańcy Wrocławia (60%) i Poznania (62%). Trzecie miejsce od końca, z wynikiem 63% pozytywnych ocen, zajmują ex aequo Toruń i Warszawa.
Od 2013 r. jakość obsługi klientów w Polskich sklepach rośnie – powoli, ale systematycznie.