Lody to produkt sezonowy, którego sprzedaż rośnie najczęściej wraz ze wzrostem temperatury powietrza. To jednocześnie najszybciej rozwijająca się kategoria na rynku słodyczy – ze średnią roczną dynamiką wzrostu wartościowego na poziomie ponad 10 procent.
Najwięcej lodów w Europie jest spożywanych przez Finów – 14,3 litra na głowę rocznie. Polak w ciągu roku zjada ich niespełna 5,7 litra (10 miejsce w Europie). Jeśli chodzi o świat, to przoduje Nowa Zelandia – 28,5 litra lodów na osobę rocznie.
Według badania Target Group Index spożywanie lodów deklaruje 52 proc. Polaków, spośród których 20 proc. konsumuje je kilka razy w roku. Około 13 proc. uczestników badania deklaruje ich spożywanie 2–3 razy w miesiącu, a 11 proc. jedynie raz w miesiącu.
Rynek lodów w Polsce jest wart około czterech miliardów złotych, a ich produkcja w ostatnich latach regularnie rośnie – szczególnie na potrzeby eksportu. Według UN Comtrade w ubiegłym roku Polska z udziałem 8,84 proc. zajęła czwarte miejsce w światowym eksporcie tego produktu. Wartość polskiego eksportu lodów wyniosła 345 mln euro, a dodatnie saldo handlu lodami osiągnęło poziom 206 milionów euro. Lody z Polski trafiają głównie do Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i USA. Polskie lody docierają także do Australii, Ameryki Południowej i Afryki. W eksporcie wyprzedzamy m.in. kolebkę europejskich lodów – Włochy.
Dominujące w naszym kraju jest kupowanie lodów tzw. impulsowych – na patyku i w rożkach. Ta kategoria, stanowiła ponad 70 proc. całkowitej ich sprzedaży w 2023 roku. Lody impulsowe (konsumowane zazwyczaj po drodze) nabywane są w 60 proc. w sklepach tradycyjnych, małoformatowych – do 300 m2 powierzchni, natomiast głównym kanałem sprzedaży lodów tzw. familijnych (konsumowanych zazwyczaj w domu) są w 58 proc. dyskonty.
Rosnąca świadomość konsumentów na temat zdrowego odżywiania i poszukiwanie produktów naturalnych i bez sztucznych dodatków sprzyja rozwojowi sektora lodów rzemieślniczych. W 2019 roku rynek lodów rzemieślniczych w Polsce stanowił około 11 proc. całkowitej wartości rynku lodów i deserów mrożonych. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się lody wegańskie i bezlaktozowe, produkowane z napojów roślinnych. Mogą zawierać naturalne cukry pochodzące z owoców, a także naturalne barwniki i aromaty z roślin.
Według badania przeprowadzonego w 2020 roku na próbie 1000 Polaków, najpopularniejszymi smakami lodów w Polsce są w kolejności: wanilia, czekolada, truskawka, malina, kokos, pistacja, karmel, jagoda i cytryna. W podziale według płci – mężczyźni preferują w kolejności: tradycyjne śmietankowe, waniliowe, truskawkowe i czekoladowe, natomiast u kobiet na czele lodowych smaków jest słony karmel, a następne smaki czekoladowe, śmietankowe i waniliowe.
Chętnie poznamy Twoją opinię. Tutaj
Aktualne notowania cen. Tutaj