fbpx
  • Languages:
Jak dojechać?

Polski rynek lodów coraz silniejszy

  • Home
  • Polski rynek lodów coraz...
26 wrz

Polski rynek lodów coraz silniejszy

 

Lody to produkt sezonowy, którego sprzedaż rośnie najczęściej wraz ze wzrostem temperatury powietrza. To jednocześnie najszybciej rozwijająca się kategoria na rynku słodyczy – ze średnią roczną dynamiką wzrostu wartościowego na poziomie ponad 10 procent.

Najwięcej lodów w Europie jest spożywanych przez Finów – 14,3 litra na głowę rocznie. Polak w ciągu roku zjada ich niespełna 5,7 litra (10 miejsce w Europie). Jeśli chodzi o świat, to przoduje Nowa Zelandia – 28,5 litra lodów na osobę rocznie.

Według badania Target Group Index spożywanie lodów deklaruje 52 proc. Polaków, spośród których 20 proc. konsumuje je kilka razy w roku. Około 13 proc. uczestników badania deklaruje ich spożywanie 2–3 razy w miesiącu, a 11 proc. jedynie raz w miesiącu.

Rynek lodów w Polsce jest wart około czterech miliardów złotych, a ich produkcja w ostatnich latach regularnie rośnie – szczególnie na potrzeby eksportu. Według UN Comtrade w ubiegłym roku Polska z udziałem 8,84 proc. zajęła czwarte miejsce w światowym eksporcie tego produktu. Wartość polskiego eksportu lodów wyniosła 345 mln euro, a dodatnie saldo handlu lodami osiągnęło poziom 206 milionów euro. Lody z Polski trafiają głównie do Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i USA. Polskie lody docierają także do Australii, Ameryki Południowej i Afryki. W eksporcie wyprzedzamy m.in. kolebkę europejskich lodów – Włochy.

Dominujące w naszym kraju jest kupowanie lodów tzw. impulsowych – na patyku i w rożkach. Ta kategoria, stanowiła ponad 70 proc. całkowitej ich sprzedaży w 2023 roku. Lody impulsowe (konsumowane zazwyczaj po drodze) nabywane są w 60 proc. w sklepach tradycyjnych, małoformatowych – do 300 m2 powierzchni, natomiast głównym kanałem sprzedaży lodów tzw. familijnych (konsumowanych zazwyczaj w domu) są w 58 proc. dyskonty.

Rosnąca świadomość konsumentów na temat zdrowego odżywiania i poszukiwanie produktów naturalnych i bez sztucznych dodatków sprzyja rozwojowi sektora lodów rzemieślniczych. W 2019 roku rynek lodów rzemieślniczych w Polsce stanowił około 11 proc. całkowitej wartości rynku lodów i deserów mrożonych. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się lody wegańskie i bezlaktozowe, produkowane z napojów roślinnych. Mogą zawierać naturalne cukry pochodzące z owoców, a także naturalne barwniki i aromaty z roślin.

Według badania przeprowadzonego w 2020 roku na próbie 1000 Polaków, najpopularniejszymi smakami lodów w Polsce są w kolejności: wanilia, czekolada, truskawka, malina, kokos, pistacja, karmel, jagoda i cytryna. W podziale według płci – mężczyźni preferują w kolejności: tradycyjne śmietankowe, waniliowe, truskawkowe i czekoladowe, natomiast u kobiet na czele lodowych smaków jest słony karmel, a następne smaki czekoladowe, śmietankowe i waniliowe.

Chętnie poznamy Twoją opinię. Tutaj

Aktualne notowania cenTutaj

Polityka prywatności

Copyright © Praska Giełda Spożywcza 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kropka Pod i