W Polsce – według danych GUS na koniec 2019 roku – działa ponad 333 tys. sklepów. W tej liczbie udział placówek o specjalności ogólnospożywczej wyniósł 20,3 proc. Na jedną placówkę handlu detalicznego przypada średnio 115 żyjących w naszym kraju osób.
Ogólna liczba sklepów zmniejszyła się w stosunku do 2018 roku o blisko 2 proc. Wzrosła natomiast ogólna powierzchnia sprzedażowa sklepów – tak że na jednego mieszkańca Polski przypada blisko metr kwadratowy tej powierzchni.
Najwyższy procentowy przyrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w sklepach z przedziału wielkości 400–999 mkw. (o 4,3 proc.). Godny uwagi jest również wzrost – choć niewielki (0,2 proc.) – powierzchni sprzedażowej sklepów z przedziału powierzchni do 100 m2. Natomiast najwięcej powierzchni ubyło w sklepach z przedziału wielkości 100–399 m3 (o 2,8 proc.). Odnotowano także dalszy (choć tym razem niewielki – 0,6 proc.) spadek powierzchni ogólnej hipermarketów.