Liczba sklepów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych w Polsce od czerwca 2020 do czerwca 2021 roku spadła o 1,8 tys. i jest szacowana na 98 tys. – wynika z badania liczebności i struktury handlu przeprowadzonego przez firmę NielsenIQ.
Liczba sklepów spożywczych wciąż maleje, ale tempo spadku utrzymuje się na poziomie niższym niż w latach ubiegłych. Warto pamiętać, że Polska na tle krajów europejskich ma bardzo wysoką liczbę sklepów spożywczych i kosmetycznych przypadających na mieszkańca. Trend spadkowy ich liczby jest wprawdzie widoczny, ale spadki są coraz słabsze. Na wielkość redukcji liczby tego rodzaju sklepów mają wpływ przede wszystkim zamknięcia sklepów spożywczych o powierzchni najmniejszej – czyli do 40 m2 oraz kiosków.W tym samym okresie przybyło jednak ponad 500 średnich sklepów spożywczych (od 41 m2 do 100 m2), 300 supermarketów, 200 dużych sklepów spożywczych – od 101 m2 do 300 m2 powierzchni.
Przyczyną zmian w liczebności tych najmniejszych sklepów spożywczych w Polsce na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat jest konsolidacja handlu. Duże sieci handlowe są obecne już we wszystkich formatach sklepów, a ich placówki znajdują się w każdym zakątku kraju.
Kanałem sprzedaży, który odnotował największy przyrost placówek są supermarkety. W okresie rocznym przybyło ponad 300 takich nowych sklepów, z czego ponad 270 należy do sieci polskiej. Mimo dużych wzrostów liczby takich placówek, cały kanał zanotował umiarkowane tempo wzrostu.
Na mapie Europy jesteśmy krajem o największym udziale sprzedaży w placówkach mniejszego formatu, czyli w sklepach poniżej 300 m2 powierzchni sprzedaży. Samych sklepów spożywczych poniżej 100 m2 jest ponad 54 tysiące. Właśnie wśród tych mniejszych sklepów – ale nie najmniejszych (poniżej 40 m2) – widać optymalizację ich liczby w Polsce. Do niedawna także średnie sklepy spożywcze były kanałem spadającym, w którym liczba zamykanych placówek przewyższała otwarcia nowych. Obecnie to właśnie średnie sklepy spożywcze notują największy przyrost (ponad 500), przy jednoczesnym spadku liczby najmniejszych punktów handlowych (prawie 1600 zamknięć).