Polacy chętnie wybierają produkty od krajowych lokalnych producentów będąc przekonani, że w ten sposób nie tylko wybierają świeżość i dobry smak, ale też wspierają rozwój lokalnej gospodarki i przyczyniają się do ochrony środowiska – tak wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii Wybieram Lokalne.
Coraz częściej zwracamy uwagę na to, jak się odżywiamy, jakie produkty
wybieramy, gdzie robimy zakupy. Mamy też sprecyzowane oczekiwania wobec
producentów i sklepów, które wybieramy. Podejmując decyzje zakupowe, nie
kierujemy się jedynie niską ceną; o wiele ważniejszy staje się dla nas stosunek
ceny, którą płacimy za dane produkty, do wartości, jakie wiążą się z takim
zakupem.
Dla konsumentów coraz bardziej liczy się jakość produktów i dodatkowe
korzyści wynikające z tego wyboru. Kluczowym czynnikiem przy wyborze produktów
jest ich świeżość – jak wskazuje 64,1 proc. Polaków oraz długi termin ważności
– to 33,5 proc. wskazań. Wielu zwraca uwagę na to, by produkt, który kupuje,
pochodził z Polski (32 proc.), od lokalnego lub regionalnego dostawcy (25,7
proc.). Te czynniki są dla Polaków zdecydowanie wyżej cenione niż znana marka
produktu – jedynie 17,6 proc.
Pandemia pokazała jak ważna jest dla klientów lokalność – to jeden z
głównych trendów widocznych w branży handlu detalicznego. Polacy zaczęli
wybierać lokalne, często mniejsze sklepy, które są blisko ich miejsca
zamieszkania, a które oferują dobre jakościowo produkty pochodzące z regionu.
Aż 57,1 proc. respondentów wskazuje, że produkty lokalne są świeższe, a 41,8
proc. że są smaczniejsze. Polacy doceniają fakt, że często zawierają one mniej
środków konserwujących dzięki krótszej drodze transportu, jaką muszą przebyć od
dostawcy do sklepu (30,8 proc. wskazań) oraz mają korzystną cenę (30,6 proc.).
Ma to szczególne znaczenie w przypadku owoców i warzyw.
Wśród zalet wybierania produktów od lokalnych dostawców na bardzo wysokiej
pozycji znalazł się rozwój lokalnej gospodarki, do którego chce się przyczynić aż
47,5 proc. respondentów. Konsumentom zależy na wspieraniu rodzimych dostawców
nie tylko po to, aby wydane pieniądze zostały w ich kraju, ale też dlatego, że
mają do nich większe zaufanie. Dla 25,6 proc. Polaków wybór lokalnych produktów
jest formą patriotyzmu konsumenckiego.