fbpx
  • Languages:
Jak dojechać?

Karma dla zwierząt – znaczący wydatek na produkty spożywcze

  • Home
  • Karma dla zwierząt –...
10 mar

Karma dla zwierząt – znaczący wydatek na produkty spożywcze

W Polsce żyje około 8 mln psów i 7 mln kotów – zdaniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych. Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat w naszych mieszkaniach i obejściach przybył kolejny milion czworonogów. W 2022 roku 49 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiadało przynajmniej jednego psa, a 40 proc. co najmniej jednego kota. To prawie najwyższe wskaźniki w Europie. Rumunia jest jedynym państwem europejskim, gdzie odsetek gospodarstw domowych posiadających przynajmniej jednego kota jest wyższy niż w Polsce.
Coraz powszechniejsze jest podawanie zwierzętom gotowej karmy ze sklepu zamiast – jak dawniej – odpadów spożywczych czy resztek jedzenia człowieka. Sklepy coraz częściej poszerzają ofertę tych produktów dla właścicieli zwierząt. W strukturze sprzedaży, w podziale na karmę mokrą i suchą – w przypadku kotów stosunek ten wynosi 81 proc. do 19 proc., a w przypadku psów 69 proc. do 31 proc.

Według Polskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych – wartość krajowego rynku karmy i przysmaków dla zwierzęcych pupilów wynosi 6,5 miliarda złotych i rynek tych produktów rośnie w tempie 7–10 proc. rok do roku. Przewiduje się, że trend rosnący utrzyma się przez kilka kolejnych lat. Świadczy to o ogromnym potencjale branży, bo choćby ilość potrzeb energetycznych zwierząt zaspokajanych przez gotową karmę jest szacowana tylko na około 30 procent.
Polska produkuje nie tylko na rynek własny, lecz jest także piątym na świecie eksporterem karmy dla psów i kotów. Kwotę 1,9 miliardów euro wyniosła wartość polskiego eksportu gotowej karmy w 2022 roku, stanowiąc 4 proc. całego polskiego eksportu rolno-spożywczego. Z kolei udział Polski w światowym eksporcie karmy dla zwierząt domowych do 76 krajów wyniósł 7,6 procent. Do najważniejszych rynków zbytu tych naszych produktów należą państwa unijne. Wśród nich dominują Niemcy (34 proc. wartości polskiego eksportu), Włochy (ok. 5,4 proc.), Francja i Czechy (po 5,3 proc.).

Ważnym trendem w branży jest premiumizacja – czyli rosnące zainteresowanie kupujących produktami dla zwierząt z wyższej półki. Opiekunowie czworonogów zwracają coraz częściej uwagę na jakość posiłków dla swoich podopiecznych – wybierając te, które są wolne od sztucznych dodatków, konserwantów i barwników.
Na Praskiej Giełdzie Spożywczej dystrybucją produktów spożywczych dla zwierząt domowych zajmują się hurtownie prowadzące sprzedaż mięsa i wędlin oraz hurtownie ogólnospożywcze.

Chętnie poznamy Twoją opinię. Tutaj

Aktualne notowania cenTutaj

Polityka prywatności

Copyright © Praska Giełda Spożywcza 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kropka Pod i