Konsumenci podczas codziennych zakupów spożywczych kierują się jakością, ceną i miejscem pochodzenia produktów – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”. Konsument jest zainteresowany przede wszystkim jakością, ale – m.in. z powodu pandemii – przy podejmowaniu decyzji zakupowych wzrasta również waga ceny.
Polscy konsumenci podczas zakupów na pierwszym miejscu stawiają jakość, a w drugiej kolejności patrzą na cenę produktów. Trend ten jest obserwowany niezmiennie od 2017 roku, kiedy po raz pierwszy odnotowano zmianę na pozycji lidera. Do tamtego czasu niepodzielnie „rządziła” cena.
Na pytanie: Co jest najważniejsze podczas codziennych zakupów, aż 81 proc. ankietowanych odpowiedziało, że jakość, natomiast cena została wskazana przez 77,3 proc. respondentów. W porównaniu do ubiegłego roku oba wskaźniki wzrosły – jakość o niecałe 7 punktów procentowych, a cena o ponad 8 punktów. „Cena” więc zmniejszyła nieco dystans do „jakości”, ale dalej – mimo pandemii i spadku siły nabywczej konsumentów – jest wyraźnie na drugim miejscu.
Jako kolejne czynniki motywujące przy zakupie konsumenci wskazali: walory ekologiczne (26,4 proc.), miejsce pochodzenia produktu (25,7 proc.), opakowanie (17,3 proc.) oraz znaki jakości umieszczone na produkcie (14,8 proc.). Coraz więcej osób czyta etykiety, analizuje składy produktów oraz sprawdza opinie innych klientów przed zakupem.
Coraz bardziej świadomy i wymagający konsument zdaje sobie sprawę, że jakość kosztuje. Na pytanie: Czy jest skłonny zapłacić więcej za produkt wysokiej jakości, ponad 70 proc. respondentów odpowiedziało, że tak. Blisko jedna czwarta (23,3 proc.) nie miała konkretnego zdania, natomiast jedynie 6,4 proc. zadeklarowało, że nie zapłaci więcej za taki produkt.
Fundacja „Teraz Polska” już od kilkunastu lat zleca badania, które mają na celu analizę głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe Polaków. W tym roku w ankiecie uwzględniono również zjawisko pandemii. Obecne badanie zostało przeprowadzone przez Centrum Badań i Analiz Rynku (ASM) w październiku br. na próbie 1006 dorosłych Polaków.