Popyt na żywność ekologiczną rośnie w Polsce średnio o około 20 proc. rocznie. Przybywa certyfikowanych gospodarstw rolnych, które mogą wytwarzać tego rodzaju żywność. Zwiększa się także liczba przetwórców i handlowców działających w tej branży. Polska ma szansę stać się liderem w ekoprodukcji. Roczna wartość rynku produktów ekologicznych szacowana jest już na blisko 800 mln zł.
Czytaj więcejPatriotyzm zakupowy to dokonywanie świadomych decyzji o nabywaniu produktów wytwarzanych we własnym kraju, choć – jak w realiach polskich – wyprodukowanych już często niekoniecznie w oparciu o kapitał rodzimy. Patriotyzm zakupowy czy ekonomiczny odnosi się nie tylko do decyzji indywidualnych konsumentów. Dotyczy też przedsiębiorstw, samorządów, a także rządu.
Czytaj więcejOd lat eksport polskiej żywności wzrasta bardzo szybko, bo o kilkanaście procent rocznie. Wyjątkiem był ubiegłoroczny wzrost na poziomie „zaledwie” ok. 5 proc., czego powodem było rosyjskie embargo. Żywność – choć o jej eksporcie mówi się w mediach najwięcej – stanowi jednak nie więcej niż 13 proc. polskiego eksportu ogółem. Pod względem wartości wyprzedzają ją produkty przemysłu maszynowego i chemicznego.
Czytaj więcejBezpośrednia, nieskrępowana przepisami możliwość sprzedaży przez rolników produktów przetworzonych w ich własnym gospodarstwach – to powszechne oczekiwanie i postulat zarówno indywidualnych producentów rolnych, jak i licznych rzesz ich potencjalnych klientów.
Czytaj więcejUdział produktów marek własnych w handlu na terenie Polski wynosił w ubiegłym roku 33%. W porównaniu z krajami Europy Zachodniej to wciąż znacząco mniej.
Czytaj więcejProdukty żywnościowe stanowią 22-23 proc. „koszyka zakupów” przeciętnego gospodarstwa domowego w naszym kraju. To nadal bardzo dużo, bo w wysoko rozwiniętych krajach udział ten wynosi mniej niż 15 proc, a w niektórych krajach nawet poniżej 10 proc. wydatków ogółem.
Czytaj więcejPrzedstawiciele sieci handlowych, wchodzących w połowie lat 90. XX w. na polski rynek, wyrażali wtedy opinie, że w ciągu 10, a najdalej 15 lat doprowadzą do zupełnej likwidacji krajowego handlu spożywczego. Tak się jednak nie stało i – na szczęście – wcale się na to nie zanosi…
Czytaj więcejAlergeny wyróżnione w składzie, kraj pochodzenia i informacje o nietypowych dla produktu składnikach muszą się znaleźć na etykietach produktów żywnościowych. Nowe prawo nakazuje też, by czcionka nie była zbyt mała, a opis by był czytelny i zrozumiały.
Czytaj więcejOpakowania służyły pierwotnie do przechowywania i ochrony produktów. Z czasem handlowcy i producenci dostrzegli ich potencjał jako narzędzia komunikacji z konsumentami. Dzisiaj mają m.in. przyciągać uwagę klientów, podkreślać walory marki, informować o cechach produktu czy uwidoczniać promocje. A funkcji opakowań przybywa…
Czytaj więcej„Rynek wewnętrzny w 2013 r.” – to opracowanie Głównego Urzędu Statystycznego, które dostarcza interesujących informacji na temat polskiego handlu hurtowego i detalicznego w roku minionym.
Czytaj więcej