Według badań firmy Döhler Polska, motorem napędowym rozwoju wszelkich innowacji na rynku produktów spożywczych jest dzisiaj sześć megatrendów konsumenckich. Oddziałując na siebie wzajemnie, kształtują aktualną ofertę produktów spożywczych i szybko zbywalnych. Naturalność i zrównoważony rozwój Wzmaga się u konsumentów potrzeba powrotu do tego co naturalne i proste. Wyraża się to w oczekiwaniu, aby skład produktów […]
Czytaj więcejCo czwarte jabłko produkowane w Europie jest zbierane w Polsce. Najwięcej na kontynencie zbieramy też czarnej porzeczki i wiśni. Drugie miejsce mamy z kolei w produkcji truskawek. Jeśli zaś chodzi o produkcję warzyw – najwięcej w Europie produkujemy buraków i marchwi. Owoce Według danych Europejskiego Urzędu Statystycznego (Eurostatu) za rok 2016, Polska jest […]
Czytaj więcejOkoło 1/3 produkowanej na świecie żywności jest marnowana. W Polsce co roku na śmietniku ląduje blisko 9 milionów ton jedzenia. W całej Unii Europejskiej liczbę tę szacuje się na 88 milionów ton, co oznacza, że pojedyncza osoba wyrzuca do kosza w ciągu roku blisko 175 kilogramów jedzenia. Koszty związane z marnowaniem żywności w UE […]
Czytaj więcejBazary i targowiska, zarówno stałe jak i sezonowe, to trwały element polskiego rynku sprzedaży detalicznej. Stałych jest ponad dwa tysiące, a sezonowych ponad sześć tysięcy. Najwięcej targowisk stałych, bo blisko trzysta, funkcjonuje w województwie mazowieckim. Na ich terenie znajduje się ponad 8,5 tys. stałych punktów sprzedaży. Targowiska są przeważnie małe lub średniej wielkości. Stopniowo […]
Czytaj więcejPolska ma najtańszą żywność spośród wszystkich krajów należących do Unii Europejskiej. Jeśli średni poziom cen żywności dla obszaru UE przyjąć za 100 – to wskaźnik dla Polski wynosi tylko 63. Z kolei najdroższa żywność jest w Danii, gdzie wskaźnik cen wynosi 145 oraz Szwecja – ze wskaźnikiem 124. W czołówce państw drogich znajdują się […]
Czytaj więcejWedług analiz firmy badawczej IRI Worldwide, w Europie Zachodniej w 2015 roku nastąpił – choć niewielki, to jednak wiele mówiący – spadek udziału marek własnych w sprzedaży artykułów spożywczych i chemii gospodarczej, po latach stałych wzrostów. Wartościowo marki własne stanowią tam 38,3 proc. sprzedaży (spadek o 0,6 proc.), natomiast ilościowo 47,4 proc. (spadek o 0,5 proc). Konsumenci wracają do produktów premium oraz do marek producentów.
Czytaj więcejOd rolników będą mogli kupować żywość nie tylko konsumenci indywidualni, ale także placówki zbiorowego żywienia – w tym restauracje i stołówki szkolne. Produkty spożywcze od rolników będą mogły nabywać również sklepy i przedsiębiorcy prowadzący agroturystykę. Żywność tę będzie można oferować także na targach, festynach i kiermaszach. Nowe przepisy mają ułatwić sprzedaż żywności wytworzonej we […]
Czytaj więcejPrzed kilku laty skończyła się w krajowym handlu dominacja hipermarketów. Obecnie już rysuje się perspektywa, że w niedalekiej przyszłości załamanie sprzedaży nastąpi także w sklepach dyskontowych.
Czytaj więcejRząd wstrzymał pobieranie podatku od sprzedaży detalicznej. Podatek miał wejść w życie 1 września 2016 r., jednakże natrafił na sprzeciw Komisji Europejskiej.
Czytaj więcejUstawa o podatku od sprzedaży detalicznej, przyjęta przez parlament, zakłada wprowadzenie dwóch stawek podatku od handlu – 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie. Kwota wolna od podatku w skali roku będzie więc wynosić 204 mln zł. Oznacza to, że zdecydowana większość sklepów w ogóle nie będzie tego podatku płaciła.
Czytaj więcej