fbpx
  • Languages:
Jak dojechać?

E-commerce przyszłością handlu

  • Home
  • E-commerce przyszłością handlu
18 maj

E-commerce przyszłością handlu

Szacuje się, że sektor handlu za pośrednictwem Internetu osiągnął w Polsce poziom 93 mld zł, czyli 6 proc. PKB. O tym, jak będzie się on rozwijał i w jakim kierunku powinny podążać firmy, aby nie przegapić swojej szansy, dyskutowano podczas VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbył się w Katowicach.

Kiedy 10 lat temu Polska wstępowała do Unii Europejskiej, zakupy przez Internet robiło zaledwie 5 proc. Polaków, dziś robi je już 30 proc. Według wskaźnika procentowego, dotyczącego e-handlu, Polska zajmuje w Unii Europejskiej dopiero 20. miejsce, a średnio w Unii zakupy za pośrednictwem Internetu robi 45 proc. obywateli. Mimo to sektor handlu internetowego w Polsce osiągnął w liczbach bezwzględnych pokaźny poziom 93 mld zł, co stanowi 6 proc. produktu krajowego brutto. Patrząc na ten współczynnik, okazuje się, że państwa wyżej rozwinięte, jak Hiszpania czy Włochy, znajdują się w tyle za Polską.

Dynamika wzrostu e-handlu w Polsce utrzymuje się na poziomie 2 proc. rok do roku w relacji do wielkości handlu ogółem. Obecnie udział handlu elektronicznego w handlu ogółem wynosi 4-4,2 proc., a według szacunków ministerstwa gospodarki, w 2018 wyniesie już około 9 proc. W 2020 r. obroty z handlu internetowego tylko do ostatecznego konsumenta wyniosą nawet ok. 100 mld zł i będzie to stanowiło 12 proc. handlu ogółem.

Kilkanaście lat temu mniejsze firmy handlowe w Polsce były wypierane z rynku przez ekspansję hiper- i supermarketów, dziś dominującą formę sprzedaży stanowią dyskonty. Prognozuje się, że handel powyżej roku 2020 będzie stał pod znakiem dominacji handlu przez Internet.

Zauważono, że handel w Internecie jest ciekawym probierzem na to, co się dzieje w gospodarce, jest np. skorelowany z inflacją – im wyższa inflacja, tym wyższy wzrost handlu w Internecie.

Bardzo widocznym trendem jest również popularyzacja zakupów spożywczych przez Internet. Wzrosty w tym sektorze są na poziomie kilkuset procent – licząc rok do roku.

Kluczem do wzrostu e-commerce w Polsce są umiejętności firm w tym zakresie i zaufanie klientów. Badania mówią, że ok. 80 proc. polskich firm inwestujących w e-handel to mikro-przedsiębiorstwa.

Handel internetowy, by mógł się rozwijać jeszcze szybciej, potrzebuje nowych regulacji prawnych. W ramach UE negocjowane jest rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Kolejną kwestią jest dostosowanie podatku VAT do wymogów gospodarki elektronicznej. Wśród przepisów, które już się udało zmienić, są regulacje dotyczące szybszego i tańszego rozstrzygania sporów przy sprzedaży przez Internet.

Polityka prywatności

Copyright © Praska Giełda Spożywcza 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kropka Pod i