Obecnie, dzięki rozwojowi technologii, mamy możliwość wglądu – i to niejako na bieżąco – w strukturę codziennych zakupów wielu tysięcy klientów.
Korzystając z danych o listach zakupów Polaków, zdobytych za pośrednictwem polskiej aplikacji Listonic, uzyskano m.in. informacje o strukturze zakupów produktów spożywczych w sklepach w pierwszych dziewięciu miesiącach obecnego roku. Zarazem dzięki danym z analogicznego okresu roku ubiegłego można było porównać ze sobą informacje z obydwu ostatnich lat.
Wnioski, jakie wynikają z tego porównania, są dość zaskakujące, ponieważ wskazują na całkiem spore różnice w zakupach spożywczych między bliskimi sobie odcinkami czasu.
Porównując listy zakupowe z okresu styczeń-wrzesień 2023 roku do analogicznego okresu zeszłego roku, widać przede wszystkim wyższe zainteresowanie konsumentów zakupem makaronów (wzrost o 7,2 proc.), które znajdują się na czele listy największych różnic na plus. Następne w kolejności są słone przekąski (paluszki i krakersy), które w porównaniu z rokiem ubiegłym odnotowały wzrost o 5,98 proc. W odróżnieniu od słonych przekąsek – słodkie, a konkretnie ciastka odnotowały spadek o 2,26 proc.
Znaczący wzrost sprzedaży w bieżącym roku – mimo istotnych wzrostów ubiegłorocznych – odnotowało również mięso, ale także ryby (o 5,75 proc), jak również wędliny i kiełbasy (o 5,47 proc.).
Mniejsze wzrosty odnotowała w stosunku do roku ubiegłego sprzedaż herbaty (o 2,1 proc.) oraz sera żółtego i mleka (o 1,36 proc.) – przy jednoczesnym spadku sprzedaży serów białych i twarogów (o 1,48 proc) oraz masła (o 2,8 proc.).
Największe zmiany nawyków zakupowych dotyczą jednak napojów dla dorosłych. Odnotowano w obecnym roku głęboki spadek sprzedaży alkoholu – i to we wszystkich podstawowych kategoriach. Rekordzistą spadku w stosunku do roku ubiegłego jest wódka (o 18,78 proc.), a następnie piwo (o 14,44 proc.). Przed spadkiem sprzedaży nie uchroniło się także wino (o 2,77 proc.). Z kolei dalszy wzrost sprzedaży odnotowano w przypadku piwa bezalkoholowego (o 5,2 proc.).
Listy zakupowe tworzone w aplikacjach internetowych odzwierciedlają trendy dotyczące rzeczywiście realizowanych zakupów – informują autorzy badania. Weryfikowane są one m.in. z danymi GUS oraz zewnętrznych agencji badawczych. Ze wspomnianej aplikacji korzysta w Polsce blisko 250 tys. unikalnych użytkowników.
Chętnie poznamy Twoją opinię. Tutaj
Aktualne notowania cen. Tutaj