Z danych opublikowanych w Małym Roczniku Statystycznym Polski na 2023 rok – pod koniec grudnia 2021 roku funkcjonowały w naszym kraju 331 002 sklepy, w porównaniu do 319 936 miejsc sprzedaży rok wcześniej. Statystycznie liczba osób przypadających na jeden sklep w 2021 roku wynosiła 115.
Blisko 88 proc. spośród tych sklepów – czyli 290 850 to małe placówki o powierzchni sprzedażowej poniżej 100 metrów kwadratowych. Niespełna siedem proc. (tj. 23 058) miejsc sprzedaży miało powierzchnię od 100 m2 do 399 m2. Jedynie 3,9 proc., tj. 12 877 sklepów, miało powierzchnię od 400 m2 do 999 m2. Sklepów o powierzchni od tysiąca do dwóch tysięcy metrów kwadratowych było zaledwie nieco ponad 0,8 proc (tj. 2 869), a jedynie 0,1 proc., tj. 353 sklepów, miało powierzchnię od 2000 m2 do 2499 m2. Sklepów największych – o powierzchni powyżej 2500 m2 było w Polsce 995, co stanowiło 0,3 procent wszystkich miejsc sprzedaży.
Liczba sklepów w naszym kraju (ale jest to także trend ogólnoeuropejski) ulega stałemu zmniejszeniu o kilka procent z roku na rok. Jest to przede wszystkim rezultat procesu zmierzającego do koncentracji miejsc sprzedaży przez powstawanie większych, wielobranżowych sklepów kosztem zamykania mniejszych.
Spośród sklepów ogółem – najwięcej jest obiektów spożywczych i spożywczo-przemysłowych. Działa ich w sumie około 107 tysięcy. Zdecydowaną większość z nich stanowią małe i średnie sklepy tradycyjne.
Ponad jedna czwarta (26 proc.) tradycyjnych sklepów spożywczych w kraju jest zrzeszona w sieciach handlowych (najczęściej franczyzowych) i grupach zakupowych. Najwięcej takich placówek jest na Podkarpaciu (42 proc.), a najmniej na Mazowszu (22 proc.). Dla tysięcy radzących sobie samodzielnie tradycyjnych sklepów spożywczych, głównie na Mazowszu, Praska Giełda Spożywcza jest podstawowym miejscem zaopatrzenia, oferując im największy na rynku wybór produktów spożywczych.
Chętnie poznamy Twoją opinię. Tutaj
Aktualne notowania cen. Tutaj