Blisko 76 proc. podróżujących twierdzi, że podczas wyjazdu podejmie działania, które będą miały pozytywny wpływ na gospodarkę w danym miejscu m.in. poprzez zakupy w lokalnych sklepach – wynika z raportu Booking.com
Współcześni podróżnicy są bardziej świadomi swojego pozytywnego wpływu na odwiedzane miejsca. Podczas wyjazdu wakacyjnego ponad 40 proc. z nich kupuje w małych sklepikach.
Nowocześnie rozumiany wyjazd ma mieć długoterminowy, regeneracyjny efekt – i nie chodzi tu wyłącznie o własne samopoczucie i wypoczynek, ale również o dobrobyt lokalnych społeczności czy gospodarki. Przy okazji świadomość pozytywnego wpływu na odwiedzane miejsca sprawia, że coraz więcej podróżujących chce dogłębniej zrozumieć kulturę charakterystyczną dla danej społeczności.
Blisko 68 proc. badanych w 2021 roku przyznaje – według Sustainable Travel Report – że chce, by wydane podczas podróży pieniądze wróciły do lokalnej społeczności. Z tego powodu 42 proc. podróżujących preferuje zakupy raczej w małych, niezależnych sklepach niż w większych sieciach sprzedaży i w dyskontach.
Te liczby, wynikające z badań międzynarodowych, pokrywają się także z danymi charakterystycznymi dla Polaków. Z Adyen Retail Report jasno wynika, że znacząco wzrasta lojalność konsumentów wobec lokalnych firm wspierających etyczny biznes. 60 proc. respondentów w Polsce woli robić zakupy u odpowiedzialnych sprzedawców, którzy w ciągu ostatniego roku wykazali się wrażliwością społeczną lub angażowali się w inicjatywy charytatywne. Dotyczy to w szczególności klientów z grupy wiekowej 18–34.
Jeszcze większa liczba ankietowanych stwierdza, że etyka sprzedawcy detalicznego (np. sprawiedliwe wynagradzanie pracowników, przyczynianie się do rozwoju lokalnych społeczności czy troska o środowisko naturalne) ma dla nich obecnie większe znacznie niż przed pandemią.