Odwrócił trend spadkowy obserwowany w handlu tradycyjnym od lutego bieżącego roku – jak wynika z danych M/platform za maj 2021 roku. Po trzech miesiącach spadków wartości sprzedaży – w ujęciu rok do roku – odnotowano niewielki wzrost o 0,7 proc. w stosunku do maja 2020 roku. Wzrosła też liczba transakcji o 5,3 proc.
Obecny, czyli drugi rok pandemii, rozpoczął się od nieco wyższej niż rok wcześniej wartości sprzedaży w sklepach tradycyjnych. W styczniu dynamika wartości sprzedaży wyniosła 2,1 proc., a za tym wzrostem stały znacznie większe koszyki zakupowe (wzrost o 22,6 proc.), podczas gdy liczba wizyt klientów w sklepach była wyraźnie niższa (spadek o 16,8 proc.). Kolejne miesiące charakteryzowała jednak tendencja spadkowa. W lutym, marcu oraz w kwietniu br. obroty w handlu tradycyjnym były od 3,8 proc. do 5,6 proc. niższe niż w analogicznych miesiącach rok wcześniej.
Po kilku miesiącach spadków wartości sprzedaży sytuacja w sklepach tradycyjnych zaczęła się odwracać. W maju 2021 roku obroty w tym kanale sprzedaży po raz pierwszy od trzech miesięcy nie odnotowały spadku, a niewielki wzrost, który wyniósł 0,7 proc. Tendencja wzrostowa była konsekwencją większej liczby transakcji, które miały miejsce w tym kanale sprzedaży, bowiem w porównaniu do maja 2020 roku było ich więcej o 5,3 proc. Jednocześnie zmalała wartość koszyka zakupowego (spadek o 4,4 proc.). W maju 2021 roku średnia wartość koszyka zakupowego w sklepie tradycyjnym wyniosła 21,12 zł.
Kategoriami charakteryzującymi się w maju 2021 roku dalszymi spadkami sprzedaży w sklepach tradycyjnych były dwie istotne dla tego kanału kategorie piwa oraz wódki, które odnotowały odpowiednio spadki o 10,4 proc. oraz 8,7 proc. w stosunku do maja 2020 roku. Podobnie jak w poprzednich miesiącach bieżącego roku, klienci wydali łącznie mniej także na nabiał (spadek o 9,0 proc.) oraz na słodycze (spadek o 12,0 proc.).
Dwiema kategoriami, które w największym stopniu przyczyniły się do odwrócenia spadkowego trendu były napoje bezalkoholowe, które odnotowały wzrost o 6,5 proc. rok do roku oraz alkohole typu whisky, giny czy likiery – wzrost o 4,9 proc. Wśród kategorii rosnących – z czołówki rankingu największych kategorii w handlu tradycyjnym – znalazły się także mrożonki uwzględniające kategorię lodów (wzrost o 2,6 proc.) oraz gotowe posiłki (wzrost o 2,3 proc.).
Majowe badania Nastroju Handlu Tradycyjnego (NHT) pokazują wyraźny wzrost ocen pozytywnych wśród osób prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne. Ocena za maj br. wyniosła 51,9 pkt i była o 10,5 pkt wyższa niż w kwietniu br.