fbpx
  • Languages:
Jak dojechać?

Przy zakupach żywności klienci będą oszczędzać

  • Home
  • Przy zakupach żywności klienci...
20 kw.

Przy zakupach żywności klienci będą oszczędzać

Dla europejskich sprzedawców artykułów spożywczych rok 2020 był czasem przyspieszenia zmian w trendach konsumenckich. Restrykcje wprowadzane w czasie lockdownu wpłynęły na wybór m.in. miejsca zakupów – wynika z raportu McKinsey & Company oraz EuroCommerce

W ciągu ostatniego roku miejsce zakupów zmieniło w Polsce 14 proc. kupujących. Głównymi powodami zmiany było zminimalizowanie ryzyka infekcji (34 proc.) oraz bliskość i wygoda sklepu (34 proc.). W konsekwencji Polacy rezygnowali z zakupów w hipermarketach (ok. 7 proc. spadku przychodów ze sprzedaży artykułów spożywczych), na rzecz innych formatów sklepów.

Ocenia się, że w obecnym roku konsumenci będą bardziej powściągliwi jeśli chodzi o wydawanie pieniędzy niż w 2020 r. Blisko 37 proc. ankietowanych konsumentów z Europy oraz 35 proc. z Polski, planuje znaleźć sposoby, by w 2021 r., robiąc zakupy spożywcze, wydać mniej niż w roku ubiegłym. Spodziewają się tego również przedstawiciele handlu spożywczego, oczekując, że konsumenci będą sięgać po tańsze produkty i zwracać większą uwagę na ceny, co w ciągu najbliższych 1–2 lat stanie się jednym z wiodących trendów w branży.

Polacy częściej niż inni Europejczycy preferują sklepy, w których mogą kupić wszystkie potrzebne artykuły spożywcze (19 proc. – wobec średniej europejskiej 10 proc.), a także korzystać ze stanowisk ze świeżymi produktami (17 proc. – wobec średniej europejskiej zaledwie 4 proc.). Polscy kupujący wyróżniają się także większą niż inni Europejczycy chęcią do korzystania z kas samoobsługowych (12 proc. ankietowanych w porównaniu do 5 proc. średniej europejskiej). Mimo, że pandemia i jej skutki spowodowały spadek częstotliwości zakupów w Polsce o ok. 14 proc. (w porównaniu ze średnim spadkiem tylko o 5 proc. dla całej Europy), to i tak aż 71 proc. polskich kupujących robi zakupy co najmniej 2–3 razy w tygodniu, podczas gdy w Europie odsetek ten wynosi średnio 53 proc. Przed pandemią Polacy wyróżniali się największą częstotliwością robienia zakupów w Europie.

Polscy konsumenci planują w 2021 r. wydawać więcej na zrównoważoną i zdrową żywność, zwłaszcza w kategoriach produktów lokalnych, przyjaznych dla środowiska i naturalnie zdrowych. Częściej zwracają uwagę na rolę składników odżywczych przy wyborze produktów, planując zwiększenie zakupów produktów wysokobiałkowych (11 proc. – wobec 6 proc. średniej europejskiej), niskotłuszczowych (16 proc. – wobec 10 proc. średniej europejskiej) czy niskocukrowych (16 proc. wobec 12 proc. średniej europejskiej).

Polityka prywatności

Copyright © Praska Giełda Spożywcza 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kropka Pod i