Wprawdzie nawet ponad 70 proc. osób kupuje w Internecie w czasie pandemii artykuły pozaspożywcze, ale już do samych zakupów spożywczych podchodzimy wciąż w sposób tradycyjny – wynika z raportu firmy KPMG w sprawie zmiany zwyczajów zakupowych Polaków w czasie obecności koronawirusa.
W czasie pandemii sklepy internetowe zyskały nowych klientów. Zakupy online produktów rozpoczęło w tym okresie 34 proc. Polaków, którzy wcześniej w Internecie nie kupowali. Przy tym sklepy oferujące w Internecie zakupy spożywcze zyskały w tym czasie największy odsetek nowych klientów. Mimo to, dwóch na trzech respondentów wciąż robi zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych.
Dla 70 proc. Polaków głównym powodem podjęcia decyzji o zakupach spożywczych w sklepie stacjonarnym jest jego lokalizacja. 63 proc. konsumentów korzystało ze sklepów tradycyjnych, bo miało możliwość zobaczenia kupowanej żywności na żywo, a 53 proc. dlatego, że ceniło wygodę robienia zakupów w tym kanale sprzedaży. Korzystne ceny oferowanych produktów jako motyw zakupów znalazły się dopiero na czwartym miejscu – wskazała na nie połowa badanych.
Zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych były preferowane bardziej przez mężczyzn. 51 proc. z nich robiło je bez żadnych ograniczeń, a 45 proc. przyznało, że w czasie pandemii ograniczyło je do minimum. W przypadku zakupów pozaspożywczych – dla blisko połowy badanych najważniejszą motywacją była możliwość zobaczenia produktu na żywo oraz ewentualnie przymierzenia go. Na drugim miejscu znalazła się cena, na którą zwracało uwagę 42 proc. badanych.
Czynnikiem, który w największym stopniu zyskał na znaczeniu podczas pandemii jest bezpieczeństwo, na które zaczęło zwracać uwagę o 58 proc. Polaków więcej niż przed jej wystąpieniem. W związku z tym zmieniły się m.in. preferencje Polaków związane z formą płatności: 33 proc. badanych częściej wykorzystuje kartę debetową, 30 proc. – kartę kredytową, 24 proc. – cyfrowy portfel. Jednocześnie 41 proc. respondentów zadeklarowało, że rzadziej płaci za zakupy gotówką.
Pandemia wpłynęła też na preferencje marek – zyskują rozpoznawalne polskie marki i produkty pochodzące od lokalnych dostawców. W kategorii zakupów spożywczych 22 proc. respondentów przyznało, że częściej niż przed pandemią zaczęło kupować produkty pochodzące od lokalnych sprzedawców lub produkty pochodzące od rozpoznawalnych polskich producentów, na które wskazało 24 proc. badanych. W kategorii zakupów innych niż spożywcze wzrosty popularności marek były jedynie na poziomie 15–17 proc.
Podczas wyboru produktu liczy się lokalna produkcja – uwagę na ten aspekt zwraca 57 proc. Polaków dokonujących zakupów spożywczych – w porównaniu z ponad 1/3 klientów podczas zakupów produktów innych niż spożywcze. 73 proc. Polaków deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty spożywcze pochodzące od lokalnych dostawców – z czego 62 proc. wskazuje taką gotowość wyłącznie z uwagi na wybrane produkty.