Żywność oferowana w handlu jest dla klientów całkowicie bezpieczna. Europejski Urząd Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) ogłosił, że nie ma dowodów na to, że żywność jest drogą lub źródłem przenoszenia koronawirusa.
W ramach najnowszych wytycznych Ministerstwa Rozwoju dla placówek handlowych, poza oczywistymi wskazaniami, jak: częste mycie i dezynfekcja rąk, zachowanie odległości między klientami czy ograniczanie możliwości przebierania i dotykania pieczywa i ciasta, jest m.in. zaostrzona higiena powierzchni dotykowych w sklepie, zalecenie ograniczania ekspozycji żywności niepakowanej czy wykorzystanie do pakowania foliowych rękawic. Z kolei nie zaleca się – w domyśle pracownikom placówek handlowych – noszenia maseczek ochronnych, kiedy są zdrowi, czyli kiedy nie mają żadnych infekcji.
Według najnowszych danych firmy badawczej Nielsen, w ostatnim tygodniu lutego 2020 roku sprzedaż detaliczna żywności i produktów chemii gospodarczej wzrosła w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego aż o 17 proc. – choć pierwszy przypadek koronawirusa w Polsce potwierdzono dopiero 4 marca br. W tym okresie, w samej sprzedaży internetowej, zamówienia produktów pierwszej potrzeby wzrosły w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego aż trzykrotnie.
W handlu stacjonarnym, w ostatnim tygodniu lutego br., w porównaniu do tego samego tygodnia rok wcześniej, wzrosła sprzedaż środków czystości: mydła + 66 proc. i papieru toaletowego + 24 proc. Polacy kupowali również więcej suchych produktów spożywczych: mąki +84 proc., ryżu + 95 proc., makaronu + 65 proc.
Dla wielu kategorii produktów w ostatnim tygodniu lutego br. obserwowano wyjątkowy pozasezonowy wzrost sprzedaży – zarówno w porównaniu do poprzednich tygodni, jak i do tego samego tygodnia rok wcześniej. W wielu przypadkach poziom sprzedaży odpowiadał sprzedaży świątecznej, a w niektórych nawet znacznie ją przewyższał.