W dalszym ciągu prawie co drugą złotówkę wydawaną w Polsce na artykuły spożywcze i pozostałe produkty szybko zbywalne przejmują sklepy osiedlowe oraz supermarkety. Segment ten w ostatnim roku urósł w Polsce w tempie 4,6 proc. i pod względem dynamiki sprzedaży ustępuje wyłącznie dyskontom. Potencjał wzrostu osiedlowych sklepów wciąż jest ogromny. Takie dane płyną z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Według GfK, 20 proc. wydatków na produkty pierwszej potrzeby w okresie od października 2018 roku do września 2019 roku stanowiły zakupy w osiedlowych sklepach niesieciowych. Z kolei 24 proc. wszystkich wydatków na te produkty przypadało na sklepy sieciowe (zarówno małoformatowe jak i supermarkety). Dyskonty uzyskały natomiast sprzedaż na poziomie 34 proc. Dalsze w kolejności były hipermarkety (13 proc.) i pozostałe formaty (9 proc.).
W analizowanym okresie największy wzrost sprzedaży odnotowały dyskonty (8,2 proc.) i osiedlowe sieciówki (4,6 proc.). Hipermarkety z kolei straciły w tym czasie 2,3 proc.
Od października 2018 roku do września 2019 roku zakupy artykułów spożywczych i innych szybko zbywalnych robiliśmy średnio o 1,6 proc. rzadziej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Przeciętna wartość transakcji była jednak o 5,6 proc. wyższa.
Z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia wynika, że wciąż istnieją obszary, w których mniejsze sklepy osiedlowe mogą realnie konkurować z większymi dyskontami, a nawet budować swoje przewagi konkurencyjne.
Pierwszą z pięciu wytypowanych kategorii są produkty świeże, mające ogromny wpływ na budowanie lojalności klientów i wizerunku sklepu. Kolejnym filarem walki o klienta jest lada chłodnicza. W tym przypadku dochodzi także element bezpośredniej obsługi i doradztwa, a co za tym idzie budowania relacji. To również wzmacnia pozycję mniejszych sklepów, gdzie właściciel lub pracownik często zna swojego klienta z imienia i nazwiska. Taka bliskość pozwala budować zaufanie, o które dyskontom nie jest już tak łatwo.
Wśród szans mniejszych sklepów osiedlowych GfK wskazuje również na rosnący asortyment dań gotowych, po które sięgamy w Polsce coraz chętniej, a także wykorzystywanie przewagi sąsiedztwa. Oprócz bliskości konsumentów, sklepy osiedlowe bardzo często oferują duży wybór produktów regionalnych oraz pochodzących od lokalnych dostawców, co dla wielu klientów wciąż pozostaje ważnym argumentem przemawiającym za wyborem danego sklepu.