„Mniej znaczy więcej” (less is more) oraz „świadomość” (consciousism) to dwa interesujące kierunki pośród innych globalnych trendów konsumenckich na 2019 rok, zaprezentowane przez badającą światowe rynki firmę Euromonitor International.
„Mniej znaczy więcej” (less is more) – oznacza odrzucenie przez konsumentów produkcji masowej. Wyraża się to poszukiwaniem zarówno lokalnego czy ekologicznego jedzenia, jak i np. ekologicznych wakacyjnych przeżyć czy wyrobów rzemieślniczych. Konsumenci poszukują autentycznych, zróżnicowanych produktów i doświadczeń, które pozwalają im wyrazić własną indywidualność. Często będą preferować produkty uproszczone, ale lepszej jakości.
Globalna gospodarka pozwala zdobyć prawie każdy rodzaj produktu z dowolnego miejsca na świecie, w dowolnym momencie, przy stosunkowo niskich kosztach, jak m.in. sezonowe owoce i warzywa. Jednak konsumenci w rozwiniętych gospodarkach dokonują ponownej oceny swoich nawyków, wydatków i z ogólnie rozumianego konsumpcjonizmu ewoluują w kierunku prostoty, autentyczności i indywidualności. Widać to po trendach w jedzeniu i piciu, które nawiązują do powrotu do podstaw. Kupowanie lokalnej żywności jest coraz popularniejsze z wielu powodów – wspiera lokalne firmy, żywność jest świeża i smakuje lepiej, a jej wytwarzanie zmniejsza negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Trend less is more objawia się także chęcią odzyskania kontroli nad tym, co jemy czy pijemy. Jest to częściowo odpowiedź na kontrowersje dotyczące niepożądanych składników w żywności, ale także w kosmetykach.
Świadomość (consciousism) – wyraża się w dążeniu do podejmowania świadomych decyzji o tym, co się kupuje. Współcześni świadomi konsumenci szukają w szczególności sposobów na zniwelowanie negatywnego wpływu konsumpcjonizmu na świat. To podejście obejmuje skupienie uwagi na innych ludziach, na zwierzętach i środowisku.
Weganizm – jak piszą autorzy raportu – który jest praktykowany przez szerokie grono ludzi, uważano wcześniej ekstremizm. Obecnie przyznaje się do niego coraz więcej osób dbających o zdrowie, ale także zainteresowanych dobrostanem zwierząt i poszanowaniem natury, na którą negatywnie wpływa np. przemysłowa produkcja mięsa. Weganizm stał się zjawiskiem określanym jako cool, a ponadto jest wspierany przez wielu celebrytów.
Dieta oparta na roślinach i troska o dobrostan zwierząt są częścią zdrowego i etycznego stylu życia – piszą autorzy raportu Euromonitor International. Dotyczy to głównie sytuacji na rynkach gospodarek rozwiniętych, ponieważ na rynkach wschodzących istnieje głęboko zakorzenione postrzeganie mięsa jako synonimu dobrego odżywiania i oznaki dobrobytu.