Statystycznie właścicielem sklepu spożywczego w Polsce jest mężczyzna w wieku 41-50 lat, z wykształceniem średnim lub wyższym. Samym handlem detalicznym zajmuje się przeciętnie od ponad 5 lat, a jako co drugi prowadzi co najmniej dwa sklepy – tak wynika z badań Akademii Umiejętności Eurocashu oraz Polskiej Izby Handlu.
To pierwsze takie badanie na polskim rynku, mające na celu uzyskanie informacji o profilu właściciela sklepu spożywczego. Wynika z niego, że wśród właścicieli sklepów detalicznych w Polsce dominują mężczyźni (63 proc.). Największą grupę stanowią osoby w wieku między 41 a 50 lat (33 proc.), przy czym placówki handlowe prowadzą reprezentanci każdej grupy wiekowej – tzn. że nie ma w tym przypadku luki pokoleniowej. Wśród detalistów przeważają osoby ze średnim wykształceniem (53 proc.), ale z dużą reprezentacją osób z wykształceniem wyższym (33 proc.).
Duża grupa przedsiębiorców zdecydowała się na prowadzenie sklepu w warunkach przemian ustrojowych w latach 90. ubiegłego wieku. Chęć „bycia na swoim” była najczęściej wskazywanym powodem założenia placówki handlowej (28 proc.). Badani swój wybór argumentowali również perspektywą lepszych zarobków (15 proc.). Wśród przedsiębiorców działających w handlu – 14 proc. wskazało, że przejęli już istniejący biznes.
51 proc. przedsiębiorców koncentruje się na rozwijaniu tylko jednej placówki, a 49 proc. prowadzi co najmniej dwa sklepy. Ponad 12 proc. badanych ma z kolei więcej niż pięć sklepów. Blisko 20 proc. właścicieli sklepów planuje otwarcie kolejnej placówki w ciągu 12 miesięcy.
Ponad połowa właścicieli sklepów swoich szans na rozwój firmy upatruje w lepszej ofercie sklepu – w porównaniu do tego, co można znaleźć u konkurencji. Wśród czynników pozytywnie wpływających na rozwój firmy, liczna grupa (37 proc.) podkreśla dobre relacje z klientami. Dla blisko 18 proc. badanych szansą rozwoju jest sam wygląd sklepu, który jest według nich nowoczesny, a przez to atrakcyjny dla konsumentów.
Do głównych wyzwań, z jakimi mierzy się dziś detalista, zaliczany jest odczuwalny wzrost konkurencji. Na ten czynnik uwagę zwróciło 58 proc. badanych. Największym jednak wyzwaniem, zdaniem ponad 70 proc. właścicieli, jest konkurencja średnich i dużych sklepów sieciowych. Jako kolejna bariera rozwoju wskazywany jest wzrost kosztów prowadzenia działalności (44 proc.), oraz zmiany w prawie (22 proc.). Jedynie 2 proc. badanych obawia się rozwoju sprzedaży internetowej.
W ocenie kupców, prowadzenie sklepu pełni ważną rolę w społeczności lokalnej – w szczególności buduje relacje międzyludzkie i jest czynnikiem pozytywnie wpływającym na zadowolenie z życia mieszkańców, zwłaszcza dzięki codziennemu dostarczaniu szerokiej oferty produktów, w tym regionalnych.
Aż 35 proc. przedsiębiorców prowadzi sklep już ponad 20 lat. Więcej niż połowa właścicieli sklepów ma komu przekazać swój biznes – i tylko 2 proc. wskazuje na ktoś spoza rodziny. Większość ankietowanych sądzi, że kierunkowe wykształcenie ich następców może być przydatne przy przejmowaniu biznesu, ale tylko 18 proc. uważa je za konieczne dla udanej sukcesji. Zdaniem 34 proc. badanych, wystarczy „mieć rękę do biznesu” lub „dobrą intuicję”, a wiedzę można uzupełnić w trakcie działalności.