Według badań firmy Döhler Polska, motorem napędowym rozwoju wszelkich innowacji na rynku produktów spożywczych jest dzisiaj sześć megatrendów konsumenckich. Oddziałując na siebie wzajemnie, kształtują aktualną ofertę produktów spożywczych i szybko zbywalnych.
Naturalność i zrównoważony rozwój
Wzmaga się u konsumentów potrzeba powrotu do tego co naturalne i proste. Wyraża się to w oczekiwaniu, aby skład produktów był coraz krótszy, tj. zawierał coraz mniej składników, a informacje były podane w możliwie przejrzysty sposób. Współczesny konsument coraz częściej pyta o pochodzenie nabywanego produktu, jego skład, metody produkcji, a nawet o społeczną odpowiedzialność producenta.
Zdrowie
Konsumenci coraz częściej traktują żywność jako inwestycję w zdrowie i młody wygląd. Niemal w każdej kategorii branży spożywczej można dzisiaj znaleźć nowości produktowe, których twórcy skupili się na wzmocnieniu właściwości prozdrowotnych. Trend produktów prozdrowotnych realizowany jest dzisiaj głównie przez eliminację z receptury niepożądanych składników, takich jak cukier, gluten czy laktoza bądź przez uzupełnienie o składniki powszechnie oczekiwane, jak witaminy, minerały, białko czy ekstrakty roślinne.
Wielozmysłowe doświadczenie
Klienci poszukują produktów innowacyjnych w zakresie jakości sensorycznej produktów spożywczych, gdzie rolę odgrywa zarówno smak, powonienie, jak i wzrok. Doświadczenia wielozmysłowego nie da się osiągnąć jednym składnikiem. To połączenie aromatu z barwą i teksturą produktu. Obserwujemy rosnącą liczbę nowych produktów spożywczych bazujących na trendzie łączenia różnych tekstur składników – głównie chrupiących z kremowymi lub chrupiących z płynnymi.
Indywidualizacja
Nadeszły czasy, gdy produkcja masowa traci blask. Dzisiaj każdy łatwo może dotrzeć do oferty szytej na miarę, unikalnej, wyjątkowej. To, co jemy, ma odzwierciedlać naszą osobowość. Ten trend wyjaśnia m.in. boom na piwo kraftowe czy produkty rzemieślnicze.
Cyfryzacja i digitalizacja
To m.in. komunikacja za pośrednictwem mediów społecznościowych. W dobie ich postępującej popularności konsument współtworzy markę, dlatego należy umiejętnie wykorzystywać dostępne narzędzia cyfrowe w celu wzmacniania relacji z konsumentem.
Convenience
Żywność convenience – to żywność „wygodna”, „poręczna”… To produkty jednorazowe, jednoporcjowe, do zjedzenia na ulicy lub podczas przerwy w pracy. Wzrost popularności żywności convenience wynika głównie ze zmiany stylu życia konsumenta, który oczekuje wygodnej oferty w postaci produktów szybkich i łatwych w przygotowaniu. Coraz chętniej korzystamy z każdej możliwości, by zjeść szybko i wygodnie. Stąd popularność gotowych zup, sałatek czy koktajli owocowo-warzywnych.