fbpx
  • Languages:
Jak dojechać?

Mniejsze sklepy trzymają się nieźle – czyli handel według najnowszych danych GUS

  • Home
  • Mniejsze sklepy trzymają się...
5 paź

Mniejsze sklepy trzymają się nieźle – czyli handel według najnowszych danych GUS

Na koniec 2014 r. szacowana liczba wszystkich sklepów w Polsce wyniosła prawie 355 tys. i była o 0,3% wyższa niż przed rokiem. Na jeden sklep przypadało średnio 108 osób. Wzrosła też (o 3,4%) ogólna powierzchnia sprzedażowa sklepów, wynosząc łącznie około 34 964 tys. m2, co daje prawie jeden metr kwadratowy na każdego Polaka.

Wzrost powierzchni zanotowano w sklepach we wszystkich przedziałach powierzchniowych. Największy jednak przyrost ilościowo zaobserwowano w sklepach o wielkości do 100 m2 – co może być zaskakujące.

W układzie regionalnym, najwyższy procentowy wzrost powierzchni sprzedażowej w przedziale najmniejszych sklepów miał miejsce w województwach: mazowieckim, wielkopolskim i dolnośląskim.

Wśród wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (w tym należących do polskich firm), największy wzrost liczby zaobserwowano w kategorii supermarketów (o 4,8%) – jednak nie był on już tak intensywny jak w ostatnich latach. Z kolei w porównaniu z 2013 r. liczba hipermarketów wzrosła nieznacznie (tj. o 0,2%).

W 2014 r. szacowany udział wartości sprzedaży realizowanej łącznie przez supermarkety i hipermarkety w sprzedaży detalicznej w sklepach i na stacjach paliw stanowił 24,2% całości sprzedaży detalicznej i był zaledwie o 0,6 % wyższy niż przed rokiem.

Średnia powierzchnia sklepów przedsiębiorstw zagranicznych wyniosła w ubiegłym roku 635,6 m2, natomiast sklepów przedsiębiorstw własności prywatnej krajowej – 177,5 m2. A oto kolejna informacja, która stanowi niespodziankę – udział powierzchni sklepów z kapitałem zagranicznym w powierzchni sklepów ogółem obniżył się w 2014 r. o 0,7% w porównaniu z rokiem poprzednim.

W 2014 r. w krajowej ewidencji prowadzonej przez gminne jednostki samorządowe widniało 2210 stałych targowisk (w tym 2114 targowisk z przewagą sprzedaży drobnodetalicznej), co stanowi wzrost o 0,1% w porównaniu z rokiem poprzednim. Około 40% ogółu powierzchni targowisk w kraju znajdowało się na terenie trzech województw: mazowieckiego, łódzkiego i wielkopolskiego.

Na terenie targowisk dokonywano transakcji w około 100,3 tys. stałych punktach sprzedaży drobnodetalicznej, wśród których 59,2 tys. działało codziennie. Uzupełnieniem stałej sieci targowiskowej były targowiska sezonowe, których w 2014 r. odnotowano 6729, co stanowi wzrost o 4,2% wobec roku poprzedniego.

Polityka prywatności

Copyright © Praska Giełda Spożywcza 2016. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kropka Pod i