10 stycznia 2007 r. na Praskiej Giełdzie Spożywczej odbyło się otwarcie Centrum Dystrybucyjnego „Specjału Wiejskiego” – firmy, która zajmuje się sprzedażą żywności wytwarzanej z naturalnych składników oraz na podstawie tradycyjnych receptur.
Na inauguracji działalności „Specjału Wiejskiego” na Praskiej Giełdzie obecni byli: wicewojewoda mazowiecki Jacek Sasin, burmistrz Ząbek Robert Perkowski, prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy im. Władysława Reymonta – Ryszard Miazek oraz kierownik projektu „Agro-Smak” Marek Gąsiorowski. Na otwarcie przybyli przedstawiciele firm współpracujących ze „Specjałem Wiejskim” oraz dziennikarze prasy i radia.
Prezes Praskiej Giełdy Spożywczej Zenon Daniłowski witając gości podkreślił, że misją PGS jest budowanie rynku produktów, które są przygotowane w oparciu o tradycyjne receptury. Chodzi o to, aby były one dostępne nie tylko w nielicznych wielkomiejskich sklepach – jak jest obecnie, ale aby stały się bardziej powszechne, do nabycia również w sklepach osiedlowych. „Należy konsekwentnie zmierzać ku temu – zaznaczył prezes – aby żywność tradycyjna wypierała produkty wytwarzane metodami przemysłowymi”. Problemem w upowszechnianiu żywności tradycyjnej jest obecnie bariera podaży. Jej producenci są rozproszeni a ich możliwości produkcyjne nie są już wystarczające, i nie stanowią zabezpieczenia rosnącego zainteresowania tymi produktami.
Swoją firmę przestawił właściciel „Specjału Wiejskiego” Arkadiusz Szymczak. Wyraził nadzieję, że dzięki możliwości stworzenia na Praskiej Giełdzie Centrum Dystrybucyjnego, będzie miał możliwość nawiązania współpracy z właścicielami licznych sklepów osiedlowych, którzy zechcą skorzystać ze sposobności zaoferowania swoim klientom asortymentu produktów regionalnych. Sam podejmuje starania, by dotrzeć do licznych uznanych producentów żywności w różnych regionach Polski – w tym laureatów nagrody „Perła”. Zaznaczył, iż mając na uwadze oferowany przez „Specjał Wiejski” asortyment produktów, można by na jego podstawie stworzyć kulinarną mapę Polski.
Wicewojewoda Jacek Sasin wyraził zadowolenie z kolejnej inicjatywy Praskiej Giełdy Spożywczej na rzecz rynku produktów regionalnych. Zauważył, że takich inicjatyw, dotyczących promocji i sprzedaży zdrowej żywności jest coraz więcej. Podkreślił, że obecna oferta jest skierowana do małych, polskich sklepów, które na szczęście przetrwały konkurencję dużych sieci sprzedaży. Zaznaczył, że rząd docenia sektor drobnego i średniego handlu i chce tworzyć warunki, odpowiednie dla jego rozwoju.
Burmistrz Perkowski przekazał słowa uznania dla Praskiej Giełdy Spożywczej za jej udział w przywracaniu konsumentom żywności rdzennie polskiej. Produkcja takiej żywności oraz jej sprzedaż stanowi ponadto szansę rozwoju dla mniejszych miejscowości. Nawiązując do współpracy Praskiej Giełdy z instytucjami samorządu miejskiego wyraził nadzieję, że PGS będzie, tak jak do tej pory, wspomagała społeczne inicjatywy oraz lokalną twórczość dzieci i młodzieży. Podziękował za promocję Ząbek przez Praską Giełdę, której piętnastoletnia, znacząca obecność na rynku handlu produktami spożywczymi w Polsce przywołuje jednocześnie nazwę miasta, w którym rynek hurtowy ma swoją siedzibę.
Przecięcia wstęgi, inaugurującego działalność Centrum Dystrybucyjnego „Specjału Wiejskiego” dokonali: wojewoda Jacek Sasin, burmistrz Robert Perkowski oraz prezes PGS Zenon Daniłowski.
Goście obejrzeli zgromadzony w Centrum Dystrybucyjnym różnorodny asortyment produktów regionalnych. Ich pochodzenie oraz sposób przygotowania niektórych spośród nich objaśniał właściciel firmy, który zaprosił obecnych do skosztowania oferowanych przez niego produktów. Poczęstunek składał się m.in. z różnych rodzajów wędlin a także serów i ciast. Szczególnym zainteresowaniem cieszyło się ciasto o nazwie mrowisko – laureat specjalnego wyróżnienia w ogólnopolskim konkursie „Typowa potrawa regionalna” – bez którego nie odbędzie się żadne wesele na północno-wschodnich krańcach naszego kraju. Mrowisko jest wyrobem z bardzo kruchego ciasta faworkowego, z pasiecznym miodem i orzechami.
Inauguracja działalności kolejnego podmiotu na Praskiej Giełdzie Spożywczej, który zajmuje się dystrybucją tradycyjnej polskiej żywności, jest realizacją zamiaru budowania kanału dystrybucji tych produktów w ramach rozpoczętego w 2004 r. projektu „Polskie Smaki”.