Praska Giełda Spożywcza przy współpracy Związku Sadowników RP pod patronatem Prezesa Agencji Rynku Rolnego zorganizowała 5 czerwca DZIEŃ TRUSKAWKI.
Podczas dnia promocji truskawki swoje produkty zaprezentowali zarówno producenci tego owocu, jak również wytwórcy produktów z użyciem truskawki.
Jeden z producentów zarówno sadzonek, jak i truskawek, Tomasz Pieniak, zaprezentował obok sadzonek, także owoce uprawianych przez siebie odmian: Marmoladę, Joly, Premy i Clery. Każda z nich z osobna charakteryzuje się nie tylko właściwą sobie wielkością i barwą, ale także określoną nutą smakową. Z kolei Leszek Wodzyński przedstawił składające się z donic kolumny, w których można na minimalnej powierzchni hodować kilkadziesiąt sadzonek różnych odmian, spodziewając się z nich kilkudziesięciu kilogramów owocu. To propozycja na zdobywające popularność własne, domowe miniplantacje na balkonach i tarasach.
Firma Makarony Polskie zwiedzającym prezentację zaoferowała różne rodzaje makaronu ze śmietaną i z truskawkami. Z kolei przedstawiciele Stoczka i Tenczynka częstowali kanapkami z masłem i z dżemem truskawkowym. Stoczek wytwarza dżem truskawkowy wysoko- i niskosłodzony. Z własnej oferty Stoczek przedstawił również dżem z pigwy i z rabarbaru. Z kolei pod marką Tenczynek wytwarzany jest przez Stoczek dżem truskawkowy wysokosłodzony.
Spółdzielnia Mleczarska Udziałowców oferowała obok jogurtu truskawkowego swoje najbardziej uznane produkty, jak: masło ze Strzałkowa oraz doskonałe śmietany, jogurty i twarogi. Zaprezentowała także zakwas przygotowany na bazie mleka, bez dodatków smakowych i z zastosowaniem niskiej pasteryzacji. Ten stosunkowo mało znany produkt sytuowany jest pomiędzy maślanką a zsiadłym mlekiem. Wytwarzany w okresie letnim, stosowany jest do koktajli. Z kolei Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska z Piątnicy zaprezentowała odmianę serka wiejskiego z truskawkami oraz coraz bardziej popularny jogurt typu greckiego – zarówno truskawkowy, jak i naturalny.
Spośród działających na Praskiej Giełdzie Spożywczej hurtowni zaprezentował się Marpol, który przedstawił oferowane przez siebie wybrane produkty mleczarskie – w tym przygotowane z użyciem owocu truskawki. Firma cukiernicza JAS-POL zaoferowała do degustacji wytwarzane przez siebie ciasta. Największym powodzeniem cieszył się sernik z truskawkami.
Oferta przedstawiona przez wystawców „Dnia Truskawki” spotkała się z zainteresowaniem wszystkich przybyłych na to promocyjne wydarzenie.
Na stoisku Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego w Warszawie przekazywano zainteresowanym informacje o mechanizmach administrowanych przez Agencję.
Po zakończeniu imprezy promującej truskawkę, wykład na temat zagadnień związanych z uzyskaniem i utrzymaniem jakości owoców miękkich, w szczególności truskawki i maliny – wygłosiła dr inż. Ewa Jabłońska-Ryś, adiunkt w Katedrze Technologii Owoców Warzyw i Grzybów Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.